RSS

RPH Minggu 28

11 Jul

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

7.7.2014

Isnin (Minggu 28)

8.15 – 9.25 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan- latihan menyunting

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Mengenalpasti kesalahan dalam teks – petikan
  2. Menggunakan symbol-simbol pruf gaya dewan yang berkaitan dengan kesilapan dalam teks.

AKTIVITI


 

  1. Latihan menyunting petikan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar cuba membuat suntingan terhadap teks dan dapat menyunting sedikit demi sedikit teks yang diberi.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                     KELAS: 6RK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

7.7.2014

Isnin (Minggu 28)

10.55 – 12.05 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

 


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Pantun Kasih Sayang

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud pantun yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk dan cirri pantun yang dikaji
  3. Menjelaskan gambaran masyarakat/ tema/ persoalan dan gaya bahasa yang ada dalam puisi

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi pantun yang dikaji.

 

Minggu / Bulan

28 / Julai

Mata pelajaran

Pendidikan Moral

Tarikh

7.7.2014

Hari

Isnin

Kelas

5S2

Masa

12.05 – 12.40 tgh

Bidang Pelajaran

6. Bidang Berkaitan Dengan Demokrasi – sambungan

Nilai

6.1 Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang – sambungan

6.2 Nilai Kebebasan Bersuara

Tajuk

Unit 30 : Media Massa Penyalur Idea

Objektif

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Memberitahu cara menggunakan media untuk tujuan yang baik
  2. Meramalkan kesan sekiranya media disalahgunakan
  3. Menyenaraikan akta yang berkaitan dengan penyalahgunaan media massa

KBKK

Membuat ramalan

Teknik

Sumbang saran

Bahan Mengajar

Guru meminta beberapa orang pelajar membaca teks dan pelajar lain mendengar dan memahami teks tersebut.

Aktiviti

Buku panduan guru.

Refleksi / Catatan

Pelajar memberitahu kesan sekiranya menyalahgunakan media.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

TARIKH

HARI

MASA

8.7.2014

Selasa (Minggu 28)

7.05 – 8.15 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Asas Penyuntingan : Menyunting karya / teks

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Mengenalpasti symbol dan menyunting karya
  2. Menghafal symbol-simbol penyuntingan dalam Gaya Dewan

AKTIVITI

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

P&P tidak dijalankan kerana pelajar menghadiri perhimpunan Tingkatan 6. P&P akan disambung pada hari Khamis.

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6RK4/5

TARIKH

HARI

MASA

8.7.2014

Selasa (Minggu 28)

10.55 – 12.05 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Mantera Ulek Mayang

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud mantera yang dikaji
  2. Memahami perjalanan mantera tersebut
  3. Menyenaraikan fungsi dan kegunaan mantera tersebut.

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi mantera yang dikaji.

 

 

Minggu / Bulan

27 / Julai

Mata pelajaran

Pendidikan Moral

Tarikh

9.7.2014

Hari

Rabu

Kelas

5S2

Masa

8.15 – 9.45 pagi

Bidang Pelajaran

6. Bidang Berkaitan Dengan Demokrasi

Nilai

6.3 Nilai Kebebasan Beragama

Tajuk

Unit 31: Kebebasan Beragama Memupuk Keharmonian

Objektif

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Menghormati setiap kebebasan yang diberikan kepada setiap pengganut untuk mempraktikkan amalan agama
  2. Menyenaraikan hari perayaan yang diberi kemudahan bercuti oleh pihak kerajaan

KBKK

Menyenarai

Teknik

Sumbang saran

Bahan Mengajar

Buku Panduan Guru

Aktiviti

Guru meminta beberapa orang pelajar membaca teks dan pelajar lain mendengar dan memahami teks tersebut.

Refleksi / Catatan

Pelajar menyenaraikan jenis-jenis agama yang terdapat di Negara kita dan juga tempat beribadat mereka.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK (TUTORIAL)            KELAS: 6RK4/5

TARIKH

HARI

MASA

9.7.2014

Rabu (Minggu 28)

10.55 – 11.30 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Sajak : Di Titian Kemerdekaan – Dharmawijaya

Aku Tidak Mahu Lagi – T. Alias Taib

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud keseluruhan sajak dikaji
  2. Menjelaskan aspek tema/ persoalan/cirri dan bentuk/ gaya bahasa dalam sajak yang dikaji
  3. Menyatakan gambaran masyarakat dalam sajak yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Pembentangan 2 orang dalam 1 kumpulan
  2. Perbincangan
  3. Nota

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6RK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

9.7.2014

Rabu (Minggu 28)

11.30 – 12.40 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif – sambungan Tutorial

 

Sajak : Di Titian Kemerdekaan – Dharmawijaya

Aku Tidak Mahu Lagi – T. Alias Taib

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud keseluruhan sajak dikaji
  2. Menjelaskan aspek tema/ persoalan/cirri dan bentuk/ gaya bahasa dalam sajak yang dikaji
  3. Menyatakan gambaran masyarakat dalam sajak yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Pembentangan 2 orang dalam 1 kumpulan
  2. Perbincangan
  3. Nota

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

TARIKH

HARI

MASA

10.7.2014

Khamis (Minggu 28)

7.05 – 8.15 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Asas Penyuntingan : Latihan menyunting karya / teks

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Mengenalpasti symbol dan menyunting karya
  2. Menghafal symbol-simbol penyuntingan dalam Gaya Dewan

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menyunting karya / teks yang diberikan berdasarkan edaran symbol penyuntingan Gaya Bahasa Dewan.

Ramai pelajar pengawas yang tidak mengikuti latihan menyunting kerana ada perjumpaan.

 

MATA PELAJARAN: KMK (TUTORIAL)            KELAS: 6RK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

10.7.2014

Khamis (Minggu 28)

10.55- 11.30 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Sajak : Pertemuan di Hyde Park – Adi Badiozaman Tuah

Pernahkan Engkau Mentafsir Kedamaian – Baha Zain

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud keseluruhan sajak dikaji
  2. Menjelaskan aspek tema/ persoalan/cirri dan bentuk/ gaya bahasa dalam sajak yang dikaji
  3. Menyatakan gambaran masyarakat dalam sajak yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Pembentangan 2 orang dalam 1 kumpulan
  2. Perbincangan
  3. Nota

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6RK4/5

TARIKH

HARI

MASA

10.7.2014

Khamis (Minggu 28)

11.30 – 12.40 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif – sambungan dari tutoriol

 

Sajak : Pertemuan di Hyde Park – Adi Badiozaman Tuah

Pernahkan Engkau Mentafsir Kedamaian – Baha Zain

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud keseluruhan sajak dikaji
  2. Menjelaskan aspek tema/ persoalan/cirri dan bentuk/ gaya bahasa dalam sajak yang dikaji
  3. Menyatakan gambaran masyarakat dalam sajak yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Pembentangan 2 orang dalam 1 kumpulan
  2. Perbincangan
  3. Nota

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

11.7.2014

Jumaat (Minggu 28)

7.05 – 8.15 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

 

 


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Menjelaskan kaedah penyuntingan substantif
  2. Menyatakan kaedah penyuntingan kopi
  3. Menyunting menggunakan kaedah penyuntingan kopi

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat mengenalpasti dan membezakan penyuntingan substantive dan penyuntingan kopi.

 
Leave a comment

Posted by on July 11, 2014 in Uncategorized

 

Leave a comment