MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6AK4/5
TARIKH HARI MASA |
7.7.2014 Isnin (Minggu 28) 8.15 – 9.25 pagi |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF |
Kesusasteraan Melayu Komunikatif Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan- latihan menyunting Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar cuba membuat suntingan terhadap teks dan dapat menyunting sedikit demi sedikit teks yang diberi. |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6RK4/5
TARIKH HARI MASA |
7.7.2014 Isnin (Minggu 28) 10.55 – 12.05 tgh |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Kesusasteraan Melayu Komunikatif
Kajian Pantun Kasih Sayang
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi pantun yang dikaji. |
Minggu / Bulan |
28 / Julai |
Mata pelajaran |
Pendidikan Moral |
Tarikh |
7.7.2014 |
Hari |
Isnin |
Kelas |
5S2 |
Masa |
12.05 – 12.40 tgh |
Bidang Pelajaran |
6. Bidang Berkaitan Dengan Demokrasi – sambungan |
Nilai |
6.1 Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang – sambungan 6.2 Nilai Kebebasan Bersuara |
Tajuk |
Unit 30 : Media Massa Penyalur Idea |
Objektif |
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
KBKK |
Membuat ramalan |
Teknik |
Sumbang saran |
Bahan Mengajar |
Guru meminta beberapa orang pelajar membaca teks dan pelajar lain mendengar dan memahami teks tersebut. |
Aktiviti |
Buku panduan guru. |
Refleksi / Catatan |
Pelajar memberitahu kesan sekiranya menyalahgunakan media. |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6AK4/5
TARIKH HARI MASA |
8.7.2014 Selasa (Minggu 28) 7.05 – 8.15 pagi |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF |
Kesusasteraan Melayu Komunikatif Asas Penyuntingan : Menyunting karya / teks Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI |
|
CATATAN / REFLEKSI |
P&P tidak dijalankan kerana pelajar menghadiri perhimpunan Tingkatan 6. P&P akan disambung pada hari Khamis. |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6RK4/5
TARIKH HARI MASA |
8.7.2014 Selasa (Minggu 28) 10.55 – 12.05 tgh |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Kesusasteraan Melayu Komunikatif
Kajian Mantera Ulek Mayang
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi mantera yang dikaji. |
Minggu / Bulan |
27 / Julai |
Mata pelajaran |
Pendidikan Moral |
Tarikh |
9.7.2014 |
Hari |
Rabu |
Kelas |
5S2 |
Masa |
8.15 – 9.45 pagi |
Bidang Pelajaran |
6. Bidang Berkaitan Dengan Demokrasi |
Nilai |
6.3 Nilai Kebebasan Beragama |
Tajuk |
Unit 31: Kebebasan Beragama Memupuk Keharmonian |
Objektif |
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
KBKK |
Menyenarai |
Teknik |
Sumbang saran |
Bahan Mengajar |
Buku Panduan Guru |
Aktiviti |
Guru meminta beberapa orang pelajar membaca teks dan pelajar lain mendengar dan memahami teks tersebut. |
Refleksi / Catatan |
Pelajar menyenaraikan jenis-jenis agama yang terdapat di Negara kita dan juga tempat beribadat mereka. |
MATA PELAJARAN: KMK (TUTORIAL) KELAS: 6RK4/5
TARIKH HARI MASA |
9.7.2014 Rabu (Minggu 28) 10.55 – 11.30 pagi |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF |
Kesusasteraan Melayu Komunikatif
Sajak : Di Titian Kemerdekaan – Dharmawijaya Aku Tidak Mahu Lagi – T. Alias Taib
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6RK4/5
TARIKH HARI MASA |
9.7.2014 Rabu (Minggu 28) 11.30 – 12.40 tgh |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Kesusasteraan Melayu Komunikatif – sambungan Tutorial
Sajak : Di Titian Kemerdekaan – Dharmawijaya Aku Tidak Mahu Lagi – T. Alias Taib
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6AK4/5
TARIKH HARI MASA |
10.7.2014 Khamis (Minggu 28) 7.05 – 8.15 pagi |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF |
Kesusasteraan Melayu Komunikatif Asas Penyuntingan : Latihan menyunting karya / teks Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menyunting karya / teks yang diberikan berdasarkan edaran symbol penyuntingan Gaya Bahasa Dewan. Ramai pelajar pengawas yang tidak mengikuti latihan menyunting kerana ada perjumpaan. |
MATA PELAJARAN: KMK (TUTORIAL) KELAS: 6RK4/5
TARIKH HARI MASA |
10.7.2014 Khamis (Minggu 28) 10.55- 11.30 pagi |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Kesusasteraan Melayu Komunikatif
Sajak : Pertemuan di Hyde Park – Adi Badiozaman Tuah Pernahkan Engkau Mentafsir Kedamaian – Baha Zain
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6RK4/5
TARIKH HARI MASA |
10.7.2014 Khamis (Minggu 28) 11.30 – 12.40 tgh |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Kesusasteraan Melayu Komunikatif – sambungan dari tutoriol
Sajak : Pertemuan di Hyde Park – Adi Badiozaman Tuah Pernahkan Engkau Mentafsir Kedamaian – Baha Zain
Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat menjelaskan keseluruhan aspek dalaman sajak yang dikaji |
MATA PELAJARAN: KMK KELAS: 6AK4/5
TARIKH HARI MASA |
11.7.2014 Jumaat (Minggu 28) 7.05 – 8.15 pagi |
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Kesusasteraan Melayu Komunikatif Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :
|
AKTIVITI
|
|
CATATAN / REFLEKSI |
Pelajar dapat mengenalpasti dan membezakan penyuntingan substantive dan penyuntingan kopi. |