RSS

RPH Minggu 27

04 Jul

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

30.6.2014

Isnin (Minggu 27)

8.15 – 9.25 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Kerja Kursus Multimedia- KMK

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Menyusun atur bahan-bahan untuk kerja kursus
  2. Mengenalpasti kelemahan dan kekurangan dalam kerja kursus masing-masing

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Bersoal jawab

CATATAN / REFLEKSI

Terdapat beberapa orang pelajar masih lagi bermasalah dalam membuat movie maker dan power point

 

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                     KELAS: 6RK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

30.6.2014

Isnin (Minggu 27)

10.55 – 12.05 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

 


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Pantun Budi / Nasihat

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud pantun yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk pantun yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Nota

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman pantun yang dikaji.

 

Minggu / Bulan

27 / Jun

Mata pelajaran

Pendidikan Moral

Tarikh

30.6.2014

Hari

Isnin

Kelas

5S2

Masa

12.05 – 12.40 tgh

Bidang Pelajaran

6. Bidang Berkaitan Dengan Demokrasi

Nilai

6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang

Tajuk

Unit 29: Undang-undang Menjamin Keamanan Sejagat

Objektif

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Menyenaraikan undang-undang antarabangsa yang menjamin kesejahteraan masyarakat global.
  2. Memberitahu kepentingan undang-undang dalam menjamin keselamatan serantau
  3. Meramal kesan sekiranya tiada undang-undang antarabangsa.

KBKK

Meramal kesan

Teknik

Perbincangan Soal jawab

Bahan Mengajar

Buku panduan guru

Aktiviti

Pelajar dengan guru berbincang isu yang ada di dalam buku teks.

Refleksi / Catatan

Pelajar dapat mengetahui jenis undang-undang antarabangsa yang menjamin keselamatan sejagat. Oleh kerana masa telah dipendekkan maka P&P akan disambung pada hari Khamis.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

TARIKH

HARI

MASA

1.7.2014

Selasa (Minggu 27)

7.05 – 8.15 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Mengenalpasti symbol dan teknik penyuntingan
  2. Menghafal symbol-simbol penyuntingan dalam Gaya Dewan

AKTIVITI

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menyebut teknik penyuntingan. P&P akan disambung pada hari Khamis.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6RK4/5

TARIKH

HARI

MASA

1.7.2014

Selasa (Minggu 27)

10.55 – 12.05 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Pantun Nasihat dan Gurindam Norma-norma Yang Baik Dalam Hubungan Suami Isteri

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud pantun dan gurindam yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk puisi tradisional yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi pantun dan gurindam yang dikaji.

 

 

Minggu / Bulan

27 / Julai

Mata pelajaran

Pendidikan Moral

Tarikh

2.7.2014

Hari

Rabu

Kelas

5S2

Masa

8.15 – 9.45 pagi

Bidang Pelajaran

6. Bidang Berkaitan Dengan Demokrasi

Nilai

6.1 Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang – sambungan

6.2 Nilai Kebebasan Bersuara

Tajuk

Unit 30 : Media Massa Penyalur Idea

Objektif

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Memberitahu cara menggunakan media untuk tujuan yang baik
  2. Meramalkan kesan sekiranya media disalahgunakan
  3. Menyenaraikan undang-undang antarabangsa yang menjamin kesejahteraan masyarakat global.

KBKK

Membuat ramalan

Teknik

Sumbang saran

Bahan Mengajar

Guru meminta beberapa orang pelajar membaca teks dan pelajar lain mendengar dan memahami teks tersebut.

Aktiviti

Buku panduan guru.

Refleksi / Catatan

Pelajar memberitahu kesan sekiranya menyalahgunakan media.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK (TUTORIAL)            KELAS: 6RK4/5

TARIKH

HARI

MASA

2.7.2014

Rabu (Minggu 27)

10.55 – 11.30 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Syair Ikan Terubuk / Seloka Pandai Pak Pandir/ Teromba Adat

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud syair, seloka dan teromba yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk puisi tradisional yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi pantun dan gurindam yang dikaji.

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6RK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

2.7.2014

Rabu (Minggu 27)

11.30 – 12.40 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Syair Ikan Terubuk / Seloka Pandai Pak Pandir/ Teromba Adat

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud syair, seloka dan teromba yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk puisi tradisional yang dikaji

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisi yang dikaji.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

TARIKH

HARI

MASA

3.7.2014

Khamis (Minggu 27)

7.05 – 8.15 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan- sambungan

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Mengenalpasti symbol dan teknik penyuntingan
  2. Menghafal symbol-simbol penyuntingan dalam Gaya Dewan

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

.Pelajar dapat menyebut teknik penyuntingan dan juga menghafal beberapa symbol yang berkaitan dengan penyuntingan.

 

MATA PELAJARAN: KMK (TUTORIAL)            KELAS: 6RK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

3.7.2014

Khamis (Minggu 27)

10.55- 11.30 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Talibun Keindahan dan Kemakmuran Negeri / Mantera Menduduki Rumah Baru / Pantun Agama / Gurindam Taat Setia Raja dan Rakyat.

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud syair, seloka dan teromba yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk puisi tradisional yang dikaji
  3. Menjelaskan gambaran masyarakat yang ada dalam puisi

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisiyang dikaji.

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6RK4/5

TARIKH

HARI

MASA

3.7.2014

Khamis (Minggu 27)

11.30 – 12.40 tgh

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

 

 

OBJEKTIF


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

 

Kajian Talibun Keindahan dan Kemakmuran Negeri / Mantera Menduduki Rumah Baru / Pantun Agama / Gurindam Taat Setia Raja dan Rakyat.

 

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

 

  1. Menjelaskan maksud syair, seloka dan teromba yang dikaji
  2. Menyenaraikan bentuk puisi tradisional yang dikaji
  3. Menjelaskan gambaran masyarakat yang ada dalam puisi

AKTIVITI


 

  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Pembentangan

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat menganalisis luaran dan dalaman puisiyang dikaji.

 

 

MATA PELAJARAN: KMK                    KELAS: 6AK4/5

 

TARIKH

HARI

MASA

 

4.7.2014

Jumaat (Minggu 27)

7.05 – 8.15 pagi

TAJUK

 

SUB-TAJUK

 

OBJEKTIF

 

 


 

Kesusasteraan Melayu Komunikatif

Penulisan Kreatif : Asas Penyuntingan- latihan menyunting

Di akhir pengajaran diharap pelajar akan dapat :

  1. Mengenalpasti kesalahan dalam teks – petikan
  2. Menggunakan symbol-simbol pruf gaya dewan yang berkaitan dengan kesilapan dalam teks.

AKTIVITI


 

  1. Latihan menyunting petikan
  2. Perbincangan
  3. Menghafal

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar cuba membuat suntingan terhadap teks dan masih belum mahir dalam menyunting…akan disambung masa tutorial.

 
Leave a comment

Posted by on July 4, 2014 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: